Blogger Widgets

2012. július 21., szombat

Fogadjuk el őket! - Filmes szereposztás


FOGADJUK EL ŐKET!


Amióta a casting elkezdődött, folyamatosan olvasok negatív véleményeket ezzel kapcsolatban. Először Lily Collins és a szemöldöke osztották meg a rajongótábort. Aztán jött Jamie Campbell Bower – és leginkább a tudat, hogy nem Alex Pettyfer lesz hőn szeretett Jace-ünk – és szinte forradalom robbant ki a rajongók körében, ami sokak esetében még ma is tart. Jemima West castingja még meglehetősen nyugodtan zajlott, de Robert Sheehan kiválasztása szintén kettős érzéseket hagyott maga mögött: voltak, akik imádták és voltak, akik szerint ronda és nem simonos. Blackwell és Pangborn kiválasztása nem meglepő módon nem talált ekkora visszhangra, hiszen szerepük meglehetősen kicsi, de még nekik sem örült mindenki. A mostanában olyan népszerű Trónok harca sorozatban szereplő Lena Headey viszonylag könnyen megúszta Jocelynként, de még Jared Harris Hodge-a is kapott hideget-meleget. Arra pedig, hogy Godfrey Gao meg fogja osztani a rajongók hadát, hiszen sokan nem így képzelték el Magnust, szinte a nyakamat mertem tenni.

De most akkor hogy is van? Nem így képzeltük el a szereplőket, és rögtön háborogni kezdünk? Netalán ki is jelentjük, hogy így már nem is nézzük meg a filmet?

Én azt mondom, mielőtt ilyen szélsőséges reakciókba csapnánk át, gondolkozzunk!

A Csontváros egy hat részes könyvsorozat, Magnus társaságát pedig például egyenesen kilenc részen keresztül élvezhetjük. A könyvek így összesen több ezer oldalt tesznek ki. Azaz egy-egy színésznek több ezer oldalnyi kalandot és izgalmat kellene prezentálnia legtöbb esetben képek alapján, amikor kiderül a szereposztás. Hiszen gondoljunk csak bele! Úgy alkotunk véleményt róluk, hogy nem láttuk a próbafelvételeiket, a kész filmben nyújtott alakításukat pedig végképp nem.

Jöhet az értékítélet persze az előző filmjeik alapján – már akinek láttuk előző filmjét. Így véleményt alkotunk arról, hogy szerintünk illik-e az adott színész stílusa a filmbeli szereplőhöz (gondolok itt pl. Jamie Campbell Bower rózsaszín ingjeire és koptatott, szakadt farmerjaira), vagy hogy egyáltalán elég tehetséges színész-e.

Ez persze szívünk joga, de azért valljuk be! Sok esetben nem a tehetség alapján húzzuk le a színészeket, hanem a külsejük alapján. Ő egyáltalán nem úgy néz ki, mint Simon! Úristen, Jamie soha nem lesz Jace! Lily szemöldöke, te jó ég! Godfrey túl öreg Magnusnak!
És a sort még folytathatnám a végtelenségig.

De hogyan is néz ki egy regényszereplő? Vegyük például Claryt! (Direkt nem Jace-t hozom, róla még később írok.)
Tudjuk, hogy hosszú, göndör vörös a haja és zöld a szeme, és tudjuk, hogy nagy eséllyel szép, hiszen minden fiúnak tetszik. (Na jó, ez talán kis túlzás, de értitek a lényeget.) Tudjuk, hogy vannak szeplői és hogy nem túl magas. Illetve tudjuk, hogy általában fiúsan öltözik, pólót és farmert illetve tornacipőt húz magára. És a tudásunk kb. ennyiben ki is merül. És most akkor képzeljetek magatok elé egy olyan színésznőt, akire ez nagyjából ráillik! Na, kire gondoltatok?
Fogadni mernék, hogy minimum öt, de akár több megoldás lenne. A régebbi fanartokon például gyakran jelenik meg Emma Roberts Claryként, de láttunk már Emma Watsonos, Emma Stone-os (bizony, szeretjük az Emmákat), Lily Collinsos, Molly Qhuinnes fotómanipulációkat is.
És akkor még nem vettünk figyelembe olyan apróságokat, mint hogy egy színésznő haját be lehet festeni és göndöríteni, egy jó sminkes pillanatok alatt képes szeplőket rajzolni és hogy a kontaktlencse ma már teljesen hétköznapi fegyver a filmesek tárházában.

De akkor mégis hogy néz ki Clary? A válasz az, hogy sehogy és mindenhogy. Clary egy kitalált szereplő, így nyilván nem tudunk hozzá arcot társítani. Viszont pontosan azért, mert kitalált szereplő, mindenki tud hozzá arcot társítani, aki olvasta a könyvet.

A fantázia csodálatos és végtelen dolog. Éppúgy képesek vagyunk a fejünkben új arcokat létrehozni, mint ahogy a természet is mindig egyedit alkot. Ebből következően Clary mindünk fejében máshogy néz ki. Hiába olvassuk ugyanazt a könyvet, nyilvánvalóan máshogy képzelte el a legjobb barátnőm Claryt, mint ahogy én. Ez tény. Persze vannak közös pontok, de a fantáziánk nem alkot – talán nem is alkothat – tökéletesen egyforma arcot.

A legtöbbünknek így a filmes álom szereposztása sem több, mint olyan színészek halmaza, akikről el tudjuk képzelni, hogy egy-egy szereplőt eljátszanak. Nem pedig olyan színészek, akik pontosan úgy néznek ki, mint ahogyan elképzeltük őket.

És ha már filmes szereposztás. Hadd említsek meg példának négy másik könyvsorozatot, amelyekből film készült. Amikor kiderült, hogy Viggo Mortensen lesz Aragorn, szinte mindenki felháborodott. Most pedig már szinte el sem tudjuk képzelni, hogy más alakítsa. A Twilight esetében sok rajongó odáig ment, hogy tüntetett Robert Pattinson ellen, most pedig ő és Edward, illetve maga a Twilight szorosan összefonódnak a fejekben. A legtöbb rajongó pedig egyetért abban: Robert a nagybetűs Edward. A Harry Potter esetében bizony sokszor számomra is meglepő volt egy-egy színész kiválasztása. A teljesség igénye nélkül mondanám, hogy szinte egyik szereplőt sem úgy képzeltem, mint a filmekben voltak. De ott van pl. Bellatrix, aki szinte jobb lett, mint a fejemben élő, és azért a filmes Voldemort se kutya. És még azokat is bőven megszoktam, akikről még most is más kép él a fejemben. A legfrissebb példának pedig Az éhezők viadalát hoznám. Amikor kiderült, hogy Jennifer Lawrence lesz Katniss, Josh Hutcherson pedig Peeta, totálisan fel voltam háborodva, mert egyiküket sem olyannak képzeltem a könyv alapján. Viszont most, hogy láttam a filmet, nem hiszem, hogy lett volna jobb választás. Mindketten zseniálisak voltak.

És ez még nem minden. A filmes szereposztás egy nagyon bonyolult dolog, hiszen nem elég csak az arcokkal és a teljesítménnyel foglalkozni. Össze kell egyeztetni a filmben szereplő színészek forgatási rendjeit is (pl. azért sem lehetett Logan Lerman Simon, mert épp mást forgat), emellett pedig olyan "apróságokkal" is foglalkozni kell, hogy kinek milyen akcentusa van például (Gaspard Ulliel ezért nem lesz Alec, hiszen francia akcentusa van), és hogy például el lehet-e hinni az egyes színészekről, hogy testvérek.

Jace – Alex vs. Jamie

És akkor így a vége felé – mert azért nem akarom, hogy oldalakat kelljen elolvasnotok – ejtsünk néhány szót Jace és Jamie Campbell Bower, illetve Jace és Alex Pettyfer esetéről, mert még mindig ez borzolgatja leginkább a kedélyeket!

Jace a könyvben egy jó pasi. Egy nagyon jó pasi. Jóképű, szarkasztikus, vicces, határozott, magabiztos, bátor... És még nagyon hosszan sorolhatnánk az erényeit. A fejekben tehát afféle szexuális tárgyként él (bocsi, nem tudom szebben), tinilányoknak és felnőtt nőknek egyaránt teljesítve a tökéletes, vagy legalábbis ahhoz közel álló álompasit.

Abba most nem mennék bele, hogy Jace-ről is millióféle elképzelés él a fejekben. Helyette inkább jöjjenek a tények! A könyv megjelenése és a végső filmes szereposztás között hosszú évek teltek el. Az olvasó viszont szeret kész képet látni egy-egy szereplőről, rajzok és fotómanipulációk születnek, amelyhez alapra van szükség. Különösen fontossá válik a konkrét arc társítása a szereplőhöz, ha megkezdődik a filmes szereposztás, a vadászat a színész után. Jace arca pedig így szép lassan összeforrt Alex Pettyfer arcával. Millió és millió fotómanipuláció készült és még mindig készül vele.

Alex Pettyfer jó pasi. Alex Pettyfer színész. És a rajongók nyálcsorgatva áhítoztak utána. (Igen, én is őt akartam.) És nem mondható, hogy ezt a filmesek nem vették figyelembe. A szerepet felajánlották(!) neki. Ő pedig visszautasította. És pont. Alex Pettyfer nem akart Jace lenni, ráerőszakolni pedig nem lehet. Másik Jace után kellett tehát nézni.

Jamie Campbell Bower pedig ott volt, és lelkes volt. Még Cassandra Clare-t is megkereste, hogy megtudakolja, Jace milyen ruhában menne a castingra, és tényleg olyan ruhákban ment. Amikor megkapta a szerepet, edzeni kezdett, még harcművészetet is tanul. Még Csontvárosos tetkót is akar csináltatni. Tehát tényleg lelkes. Emellett tehetséges színész, akiről tudjuk, hogy nagyon szívesen csinálja az akár kaszkadőrmunkát igénylő jeleneteket is, ha megengedik neki. Jace-nél ez sem utolsó szempont. A hírek szerint jó a kémia közte és Lily között, ami szintén kell. (Még az sem teljesen kizárt, hogy együtt járnak.)
Lehet, hogy Jamie nem a legjobb pasi, de jó színész, van tapasztalata és lelkes.

És még egy dolog Alex Pettyferről, a végső érv, ami szerintem mindent eldönt. Az Alex Pettyferes képek, amelyekkel a rajongók dobálózni szoktak, a legtöbb esetben 4-5 éves képekből készültek. Alex Pettyfer azóta megférfiasodott, magára szedett pár kiló izmot, némi borostát. Egyszerűen idősebb lett. Ma már nem létezik az az Alex Pettyfer, aki a képeken. A mai Alex Pettyfer jó pasi, de már nem Jace. Nem lehet róla elhinni, hogy egy tizenhét éves fiú. És pont. Íme a mai Alex Pettyfer:


Na ugye, hogy nem Jace?

Zárszó

És akkor tényleg nem írok már sokat, csak még egy utolsó gondolat. Attól, hogy van egy filmes szereposztás, a fejünkben ugyanúgy megőrizhetjük a saját képünket az egyes szereplőkről. Nem feltétlenül csak egy Clary és egy Jace fér meg bennünk. Lehet egy filmes Clarynk meg egy filmes Jace-ünk, mellette pedig egy könyves Clarynk és egy könyves Jace-ünk. A kettő nem zárja ki egymást. Gondolkozzunk pozitívan! Azzal, hogy kiválasztanak valakit egy szerepre, nem elveszítünk valamit, hanem nyerünk valami újat! :D


Alakítsuk ezt kezdeményezéssé! Osszátok meg ti is a cikket, hogy minél több emberhez eljusson! Facebookon, Twitteren, Google+-on, a blogodon, honlapodon, iWiW-en, myvipen, emailben vagy ahogy tetszik! Hátha kicsit elfogadóbbak leszünk! :D

8 megjegyzés:

  1. Épp néhány napja panaszkodtam, de... végigolvasva és átgondolva az egészet, teljesen igazad van. Utólag hülyén is érzem magam. :D Amúgy is rossz az előítéletesség, majd a film után mindent megtudunk, a színészi teljesítmény tényleg fontosabb. Ettől függetlenül pedig, ahogy egyre jobban megismerjük a színészeket, több videót, képet nézegetek róluk, kezdem elfogadni őket. Szóval igen, egy embert biztosan sikerült jobb belátásra és pozitívabb gondolkodásra bírnod! :) Köszönjük a cikket!

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    Nos, ennek nagyon örülök. :) Én is így vagyok amúgy. Minél többet nézem a szereplőket, annál jobban tetszenek. Jamie-t például már egyenesen várom. :D Biztos vagyok benne, hogy nagyon jó lesz. :D
    Szóval nagyon örülök neki, hogy te is pozitívabban gondolsz majd rájuk. :)

    Pussz:
    Deszy

    VálaszTörlés
  3. Én azok kevesek táborát erősítem,akik szerint mindenki jó.
    Jamie szerintem az egyik legjobb feltörekvő színész.Rengeteg filmjét láttam,és szerintem nagyon jó (pl.Anonymus),és jóképű is.És igazad van Deszy,nagyon lelkes,ami nagyon jó.Én örülök is,hogy nem Alex fogja játszani,mert öreg és csak a pénzért ne vállalja el.Az ronthat a játékán.Lilly Collins ha átfesti és begöndöríti a haját akkor számomra nagyon fog hasonlítani Claryre.Örömömben tapsikoltam,mikor megtudtam,hogy Lena Headey fogja játszani Jocelyn.Nekem már a Trónok Harcában bebizonyította Cercei királynőként,hogy nagyszerű színész. Jared Harris mint Hodge.Vele sincs semmi bajom,szerintem tökre hasonlít rá.Na de aztán mikor megtudtam,hogy Godfrey Gao játsza Magnust,akkor ledöbbentem.Irtó jóképű!!És külön öröm,hogy nem egy azok közül,amiket kiposztoltál az oldaladra.Azok valami borzalmasak voltak.Nagyon karakteres színésznek tűnik,és most már nagyon kíváncsi vagyok,hogy valóban Ed Westick fogja játszani-e Alec szerepét.Mondjuk neki nagyon kell teperni,hogy ne a Pletykafészkes gonosz Chuck-ot lássam benne.Simonnal meg nincs semmi bajom.Szerintem Simonos.Miatta most elkezdtem nézni az M,mint Muskétást a TV-ben,és szerintem szórakoztató,mint király.
    Csak remélni tudom,hogy a többi szereplő is ennyire jó lesz :)
    Netti
    U.i.:nagyon klassz az oldal :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jamie-vel kapcsolatban mélyen egyetértek. Én kifejezetten imádom, minden filmben, amiben láttam. (Többek között A névtelenben is, amit írsz. :D) Eleinte nekem csak azzal volt problémám, hogy Jace számomra is csúcspasi. Jamie meg nekem annyira nem tetszik, mint pasi. De minél tovább nézem, annál jobban megszokom a külsejét is, és annál jobban el tudom képzelni Jace-nek. :)
      Ami a többieket illeti. Lilynek én annak idején örültem. Lena Headey-nek is, nagy Trónok harca rajongó vagyok, és Cerseit elképesztően jól hozza, aki sok szempontból hasonlít is Jocelynra. Jared Harrisnek is örültem. Jemimát egyébként kihagytad a felsorolásból, szerintem ő is jó lesz, bár azért talán én kicsit fiatalabbnak képzeltem. És ugyanez volt elsőre a "bajom" Magnusszal is, de már őt is megszoktam, elég hamar. Alapvetően megfigyelhető, hogy kicsit idősebb szereplőket castingoltak, mint amilyenek a könyvben, szóval ez ilyen szempontból belefér. :)
      Ha esetleg Ed Westwick lesz Alec... Nem hiszem, hogy engem a Chuck dolog zavarna Nagyon jó színész, csókolózott is már képernyőn pasival, szóval ebből a szempontból szerintem semmi baj nem lesz vele. Egy dolog miatt lenne csak számomra furcsa. Ed Westwick nagyon karizmatikus személyiség, Alec pedig inkább meghúzódó típus. Ezért lenne kicsit furcsa, de én örülnék neki. :)
      Robertet sajnos nem láttam semmiben, először kicsit meglepődtem rajta. De egyrészt nem vagyok akkora Simon rajongó, hogy öljek miatta, másrészt annyi jót hallottam róla, hogy biztosan nagyon jó lesz. :)
      Szóval én eddig elégedett vagyok. :)

      És nagyon örülök, hogy tetszik az oldal! :D Remélem, továbbra is visszajársz majd, és ez marad a véleményed is. :)

      Pussz:
      Deszy

      Törlés
  4. Én most kezdtem el olvasni a sorozatot és nem ismerem ezt az Alexet, de amikor megláttam, hogy JCB fogja játszani Jacet, egyszerűen sikítoztam örömömben. Én nagyon hasonlónak képzeltem el, mint amilyen képeket találtam a fiúról, és sok mindent ki lehet belőle hozni. Szép arca van, a mosolya pedig elbűvölő. Jóképű és tehetséges színésznek tartom.

    VálaszTörlés
  5. Hát hogyis kezdjem...
    Ami azt illeti most tényleg nagyon nagy hatással volt rám ez a szöveg, és nagyon örülök hogy felnyitottad a szememet. Én is Alex Pettyfer-t akartam és tisztára ki voltam akadva hogy nem ő lesz, és itt már elítéltem hogy egy másik szinész biztos nem fog tetszeni a szerepre. Lily meg hát nem igazán tudtam elképzelni a szerepre.. de most így hogy végigolvastam ezt a pár sort amit írtál tisztára szégyellem magam hogy ilyen előítéletes voltam, miközben nem szoktam az lenni. Így végig gondolva az egészet biztos jó lesz a fil , és a szereplők is biztos jól fogják alakítani azt amit kiosztottak rájuk.
    Köszönöm szépen. :)

    VálaszTörlés
  6. Én meglehetősen sokat hisztizek amiatt, hogy Jamie nem elég izmos vagy nem elég Jace-es, de ezektől függetlenül jobbat nem is nagyon találhattak volna, mert tehetséges színésznek tartom és olyan (aki ha nem is úgy néz ki ahogy én elképzeltem) igenis vissza tudja adni Jace karakterét. Az Alkonyatnál nekem Robert Pattinson óriási csalódás volt. Hihetetlenül jó színésznek tartom, de szerintem Edwardot nem tudta eljátszani, vagy legalábbis nekem nem tetszett a játéka. Ellenben Jamie-vel aki bárhogy is néz ki, képes lesz hozni a mi tökéletes Jace-ünket. Hozzáteszem én nem vagyok olyan régóta rajongó, ezért nem tudtam az Alex Pettyfer-Jacehez hozzászokni, de egyébként se tartottam volna jobb ötletnek, örülök, hogy így alakult.
    Simon szerepét szerintem nagyon jó emberre osztották, Robert Sheehan kiváló választás és alig várom, hogy ebben a szerepben lássam! (Főleg a Misfits és a Cherrybomb-os karakterei után ugye...:D )
    Godfrey esetében nekem lehetetlennek tűnt, hogy bárki is tiltakozni akarna. Ennél Magnusosabb megjelenés nem is létezhet. Igaz, még egy játékát sem láttam (ha jól tudom, ez az első angol nyelvű filmje) , de mivel alapból pozitív vagyok vele szemben, lehet, hogy kevéssel is meg tud győzni. :)))
    Szerintem nagyon jó szereplőgárdát kaptunk, alig várom, hogy lássam! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt most hihetetlen jó volt olvasni! :D A sok panaszkodó komment mellett, amit még mindig kapok... Köszi, hogy írtál!

      Törlés

Rendeljétek meg innen Cassie könyveit!

Blogger Widgets